
Palvelemme hankintayksiköitä julkisten hankintojen menettely- ja hankintalain soveltamiskysymyksissä.
Suosittelemme käyttämään ensisijaisesti palvelusähköpostiamme.
Puitejärjestelyllä tarkoitetaan yhden tai useamman hankintayksikön ja yhden tai useamman toimittajan välistä sopimusta, jonka tarkoituksena on vahvistaa tietyn ajan kuluessa tehtäviä hankintasopimuksia koskevat hinnat ja suunnitellut määrät sekä muut ehdot.
Puitejärjestely soveltuu erityisesti hankintoihin, joissa tuotteet ja hinnat kehittyvät nopeasti eikä hankintayksikön kannalta ole tarkoituksenmukaista sitoutua kiinteisiin hintoihin ja ehtoihin. Käyttöalana voivat olla esimerkiksi tietotekniikkahankinnat sekä palveluhankinnat, joissa palvelun määrää ei ole tarkoituksenmukaista etukäteen vahvistaa. Menettelyn käyttö mahdollistaa kestoltaan melko pitkien sopimusten käytön.
Erityisesti yhteishankintayksiköt voivat käyttää puitejärjestelyjä pidempiaikaisena hankintamenettelynä. Puitejärjestely mahdollistaa varautumisen todennäköisiin tuleviin hankintoihin, jolloin voidaan välttää kiireestä johtuvat suorahankinnan tai neuvottelumenettelyn kyseenalainen käyttäminen.
Hankintayksikön on valittava toimittajat puitejärjestelyyn hankintalain mukaisella hankintamenettelyllä. Puitejärjestelyjä kilpailutetaan usein avoimella menettelyllä, mutta myös muut hankintalain mukaiset menettelyt ovat mahdollisia.
Hankintayksikön on valittava puitejärjestelyyn yksi tai useampi toimittaja. Toimittajien määrä on ilmoitettava ennalta hankintailmoituksessa, neuvottelukutsussa tai tarjouspyynnössä.
Puitejärjestelyyn perustuvat hankintasopimukset on tehtävä puitejärjestelyn alkuperäisten osapuolten kesken. Järjestelyyn ei ole siten mahdollista ottaa hankintamenettelyn aloittamisen jälkeen uusia osapuolia.
Puitejärjestelyä ei saa käyttää kilpailua vääristävällä, rajoittavalla tai estävällä tavalla.
Puitejärjestelystä on tehtävä jälki-ilmoitus, mutta ei kuitenkaan siihen perustuvista yksittäisistä hankintasopimuksista.
Puitejärjestely voi olla voimassa enintään neljä vuotta. Hankinnan kohteen sitä perustellusti edellyttäessä puitejärjestely voi poikkeuksellisesti olla kestoltaan pidempi.
Puitejärjestelyn ja siihen perustuvien sopimusten kestoaika ei tarvitse olla keskenään yhtä pitkä. Puitejärjestelyyn perustuva sopimus voi siis olla kestoltaan pidempi kuin puitejärjestelyn kesto.
Puitejärjestelyyn perustuvat hankintasopimukset tulisi tehdä valittujen toimittajien ja puitejärjestelyä perustettaessa ilmoitettujen hankintayksiköiden kesken. Puitejärjestelyn hankintailmoituksessa tai tarjouspyynnössä on siten ilmoitettava yksilöidyt hankintayksiköt, joilla on oikeus puitejärjestelyn käyttöön.
Hankintadirektiivin (2014/24/EU) johdanto-osan 60-perustelukappaleen mukaan puitejärjestelyn osapuolina olevat hankintaviranomaiset olisi ilmoitettava selkeästi joko nimeltä tai muulla keinoin, esimerkiksi viittaamalla tiettyyn hankintaviranomaisten ryhmään selkeästi rajatulla maantieteellisellä alueella. Tämä on tärkeää, jotta asianomaiset hankintaviranomaiset voidaan tunnistaa helposti ja yksiselitteisesti.
Puitejärjestelyssä ilmoitetuilla hankintaviranomaisilla, joilla on oikeus puitejärjestelyn käyttöön, ei kuitenkaan ole velvollisuutta tehdä hankintoja kyseistä puitejärjestelyä käyttäen. Hankintaviranomaiset voivat harkintansa mukaan tehdä hankintoja puitejärjestelyllä sen voimassaolon aikana. Puitejärjestelyn kaupallisen onnistumisen kannalta puitejärjestelyn kilpailutus tulisi perustua realistiseen näkemykseen puitejärjestelyä käyttävistä hankintayksiköistä sekä hankinnan volyymeistä.
Lisäksi hankintayksikön on ilmoitettava puitejärjestelyn kilpailutuksen hankinta-asiakirjoissa puitejärjestelyyn osallistuvien hankintayksiköiden yhteenlaskettu hankintojen enimmäismäärä taikka enimmäisarvo.
Hankintayksikön on tärkeää paitsi ilmoittaa puitejärjestelyn enimmäisarvo tai -määrä hankintaa ilmoitettaessa myös seurata arvon tai määrän täyttymistä sopimuskaudella.
Käytännössä tämä tarkoittaa, että puitejärjestely raukeaa eikä sen perusteella voi enää tehdä uusia hankintoja. Puitejärjestelyä koskevaa sopimusta ei tarvitse erikseen irtisanoa. Asian voi kuitenkin selvyyden vuoksi huomioida sopimusehdoissa. Lisäksi on yleensä selkeintä ilmoittaa tilanteesta kirjallisesti puitejärjestelytoimittajalle.
Yhden toimittajan kanssa tehtyyn puitejärjestelyyn perustuvat hankinnat voidaan tehdä ilman kilpailuttamista, jos puitejärjestelyn ehdot on vahvistettu järjestelyssä. Ehtojen tulee olla osapuolia sitovia. Hinnan osalta vähintään hinnan muodostamista koskevan säännön tulee olla sitova.
Menettely ei käytännössä poikkea hankintasopimuksista, joissa toimitukset on sovittu tapahtuvaksi tilauksen perusteella ennalta sovittujen ehtojen mukaisesti; hankintayksikkö tekee tarjoajalle tilauksen. Puitejärjestelyssä hankintayksikkö voi tarpeen vaatiessa kuitenkin pyytää toimittajaa täsmentämään tai täydentämään kirjallisesti tarjoustaan.
Useamman toimittajan kanssa tehtyyn puitejärjestelyyn perustuvat hankinnat voidaan tehdä ilman kilpailuttamista, jos kaikki puitejärjestelyn ehdot on vahvistettu järjestelyssä. Ehtojen tulee olla osapuolia sitovia. Hinnan osalta vähintään hinnan muodostamista koskevan säännön tulisi olla sitova.
Hankinnat voidaan toteuttaa esimerkiksi tilauksin kyseisen tavaratyypin osalta parhaan tarjouksen tehneeltä toimittajalta. Jos hankintojen tekeminen perustuu etusija- tai rankingjärjestykseen, on toimittajien välinen järjestys vahvistettava alkuperäisen hankintapäätöksen yhteydessä.
Puitejärjestelyissä, joissa kaikki ehdot on vahvistettu ja joissa puitejärjestelyn tarkoituksena on luonnollisille henkilöille tarkoitettujen tavaroiden tai palvelujen toimittaminen, puitejärjestelyn sisäisissä hankinnoissa voidaan ottaa huomioon kyseisten luonnollisten henkilöiden tarpeet tai valinta. Puitejärjestelyyn perustuviin hankintoihin voidaan siten soveltaa mahdollisuutta tehdä hankinta ilman kilpailutusta, jos puitejärjestelyn ehtojen mukaan hankittavan tavaran tai palvelun käyttäjänä oleva kansalainen tekisi valinnan puitejärjestelyyn otettujen toimittajien välillä.
Tällainen tilanne voisi olla esimerkiksi sosiaali- ja terveyspalveluiden, terveydenhuollon henkilökohtaisten apuvälineiden taikka työvoimakoulutuspalvelujen puitejärjestelyssä, jossa palvelujen asiakkaana oleva luonnollinen henkilö tekisi valinnan hankintayksikön hankintalain mukaisesti puitejärjestelyyn valitsemista tarjoajista. Kyseistä ehtoa ei kuitenkaan voida soveltaa hankintayksikön henkilöstöön kuuluvien luonnollisten henkilöiden kuten viranhaltijoiden tai virkamiesten suorittamaa valintaa, vaikka hankinnan kohteena oleva tavara tai palvelu olisi tarkoitettu heidän käyttöönsä.
Jos kaikkia puitejärjestelyn ehtoja ei ole usean toimittajan kanssa tehdyssä järjestelyssä vahvistettu, kilpailutetaan hankinnat puitejärjestelyyn otettujen toimittajien kesken puitejärjestelyn ja tarvittaessa tarjouspyynnön ehtojen mukaisesti.
Hankintayksikön on puitejärjestelyyn perustuvien hankintojen kilpailuttamisessa pyydettävä kirjallinen tarjous puitejärjestelyyn valituilta toimittajilta.
Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan tarjouspyynnössä, eli niin sanotussa kevennetyssä kilpailutuksessa tai minikilpailutuksessa, voidaan hankinnan kohdetta ja menettelyn ehtoja täsmentää, kunhan tämä ei johda puitejärjestelyn olennaisiin muutoksiin.
Hankintayksikön on määrättävä tarjousaika, jonka on oltava riittävä ottaen huomioon hankinnan monimutkaisuus ja tarjousten tekemisen edellyttämä aika. Tarjoukset on annettava kirjallisesti ja niiden sisältö on pidettävä luottamuksellisena tarjousajan päättymiseen saakka. Hankintayksikön on valittava paras tarjous noudattaen tarjouspyynnössä esitettyjä kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteita ja mahdollisia vertailuperusteita, joiden ei tarvitse olla samoja kuin puitejärjestelyä koskevassa tarjouskilpailussa. Puitejärjestelyn sisällä tehtävistä ns. minikisoista ei tarvitse enää erikseen ilmoittaa.
Jos hankintayksikkö on tehnyt puitejärjestelyn usean toimittajan kanssa, on mahdollista tehdä myös yhdistelmä vahvistetuista ehdoista ja vahvistamattomista ehdoista. Tällöin osa puitejärjestelyyn perustuvista hankinnoista voidaan tehdä ilman kilpailuttamista valitsemalla toimittaja noudattamalla puitejärjestelyn ehtoja ja järjestelyyn perustuvien hankintojen tarjoajien valintaa määrittäviä puolueettomia ehtoja. Vastaavasti osa puitejärjestelyyn perustuvista hankinnoista voidaan tehdä kilpailuttamalla puitejärjestelyyn perustuvat hankinnat minikisoina.
Puitejärjestelyn tarjouspyynnössä on esittävä perusteet, joiden mukaisesti ratkaistaan puitejärjestelyn sisäisten hankintojen tekemisen tapa. Tällainen hybridimalli voi olla käyttökelpoinen tilanteissa, joissa osa puitejärjestelyn tuotteista on sellaisia, joiden hinnat vaihtelevat lähes päivittäin ja osan hinnat pysyttelevät lähes samoina koko puitejärjestelyn keston aikana. Näin voi olla esimerkiksi lentoreittien osalta.
Palvelemme hankintayksiköitä julkisten hankintojen menettely- ja hankintalain soveltamiskysymyksissä.
Suosittelemme käyttämään ensisijaisesti palvelusähköpostiamme.