Menettelytekniikat

Puitejärjestelyt

Puitejärjestelyllä tarkoitetaan yhden tai useamman hankintayksikön ja yhden tai useamman toimittajan välistä sopimusta, jonka tarkoituksena on vahvistaa tietyn ajan kuluessa tehtäviä hankintasopimuksia koskevat hinnat ja suunnitellut määrät sekä muut ehdot.

Puitejärjestely soveltuu erityisesti hankintoihin, joissa tuotteet ja hinnat kehittyvät nopeasti eikä hankintayksikön kannalta ole tarkoituksenmukaista sitoutua kiinteisiin hintoihin ja ehtoihin. Käyttöalana voivat olla esimerkiksi tietotekniikkahankinnat sekä palveluhankinnat, joissa palvelun määrää ei ole tarkoituksenmukaista etukäteen vahvistaa. Menettelyn käyttö mahdollistaa kestoltaan melko pitkien sopimusten käytön.

Erityisesti yhteishankintayksiköt voivat käyttää puitejärjestelyjä pidempiaikaisena hankintamenettelynä. Puitejärjestely mahdollistaa varautumisen todennäköisiin tuleviin hankintoihin, jolloin voidaan välttää kiireestä johtuvat suorahankinnan tai neuvottelumenettelyn kyseenalainen käyttäminen.  

Puitejärjestelyn kilpailuttamisessa käytettävä menettely

Hankintayksikön on valittava toimittajat puitejärjestelyyn hankintalain mukaisella hankintamenettelyllä. Puitejärjestelyjä kilpailutetaan usein avoimella menettelyllä, mutta myös muut hankintalain mukaiset menettelyt ovat mahdollisia. 

Hankintayksikön on valittava puitejärjestelyyn yksi tai useampi toimittaja. Toimittajien määrä on ilmoitettava ennalta hankintailmoituksessa, neuvottelukutsussa tai tarjouspyynnössä.

Puitejärjestelyyn perustuvat hankintasopimukset on tehtävä puitejärjestelyn alkuperäisten osapuolten kesken. Järjestelyyn ei ole siten mahdollista ottaa hankintamenettelyn aloittamisen jälkeen uusia osapuolia. 

  • Puitejärjestelyn ehtoihin ei saa tehdä huomattavia muutoksia sen voimassaoloaikana. Puitejärjestelyyn perustuvan sopimuksen olennaista muuttamista on käsitelty esimerkiksi markkinaoikeuden tapauksissa MAO:386/24MAO:554/23 ja MAO:246/23.

Puitejärjestelyä ei saa käyttää kilpailua vääristävällä, rajoittavalla tai estävällä tavalla.

Puitejärjestelystä on tehtävä jälki-ilmoitus, mutta ei kuitenkaan siihen perustuvista yksittäisistä hankintasopimuksista.

Puitejärjestelyn kesto  

Puitejärjestely voi olla voimassa enintään neljä vuotta. Hankinnan kohteen sitä perustellusti edellyttäessä puitejärjestely voi poikkeuksellisesti olla kestoltaan pidempi.

Puitejärjestelyn ja siihen perustuvien sopimusten kestoaika ei tarvitse olla keskenään yhtä pitkä. Puitejärjestelyyn perustuva sopimus voi siis olla kestoltaan pidempi kuin puitejärjestelyn kesto.

Puitejärjestelyn laajuudesta ilmoittaminen 

Puitejärjestelyyn perustuvat hankintasopimukset tulisi tehdä valittujen toimittajien ja puitejärjestelyä perustettaessa ilmoitettujen hankintayksiköiden kesken. Puitejärjestelyn hankintailmoituksessa tai tarjouspyynnössä on siten ilmoitettava yksilöidyt hankintayksiköt, joilla on oikeus puitejärjestelyn käyttöön.  

Hankintadirektiivin (2014/24/EU) johdanto-osan 60-perustelukappaleen mukaan puitejärjestelyn osapuolina olevat hankintaviranomaiset olisi ilmoitettava selkeästi joko nimeltä tai muulla keinoin, esimerkiksi viittaamalla tiettyyn hankintaviranomaisten ryhmään selkeästi rajatulla maantieteellisellä alueella. Tämä on tärkeää, jotta asianomaiset hankintaviranomaiset voidaan tunnistaa helposti ja yksiselitteisesti. 

Puitejärjestelyssä ilmoitetuilla hankintaviranomaisilla, joilla on oikeus puitejärjestelyn käyttöön, ei kuitenkaan ole velvollisuutta tehdä hankintoja kyseistä puitejärjestelyä käyttäen. Hankintaviranomaiset voivat harkintansa mukaan tehdä hankintoja puitejärjestelyllä sen voimassaolon aikana. Puitejärjestelyn kaupallisen onnistumisen kannalta puitejärjestelyn kilpailutus tulisi perustua realistiseen näkemykseen puitejärjestelyä käyttävistä hankintayksiköistä sekä hankinnan volyymeistä. 

Lisäksi hankintayksikön on ilmoitettava puitejärjestelyn kilpailutuksen hankinta-asiakirjoissa puitejärjestelyyn osallistuvien hankintayksiköiden yhteenlaskettu hankintojen enimmäismäärä taikka enimmäisarvo. 

  • Hankinnan laajuuden ilmoittamista on käsitelty laajasti EU-tuomioistuimen tapauksissa C-216/17, Coopservice ja C‑23/20, Simonsen & Weel A/S.
  • Kotimaisessa oikeuskäytännössä korkein hallinto-oikeus on tapauksessa KHO 2016:182 katsonut, ettei tarjousasiakirjoissa ollut annettu riittäviä tietoja puitejärjestelyssä mukana olevista hankintayksiköistä ja niiden sopimusaikana tekemistä hankinnoista. Tarjouspyynnössä oli ilmoitettu neljän kunta-alan hankintayksikön sitoutuneen olemaan mukana puitejärjestelyssä sekä kyseisten hankintayksiköiden arvioitujen vuosiostojen arvot. Tarjouspyynnön ehtojen mukaan yhteishankintayksikön kaikilla asiakkailla oli mahdollisuus liittyä puitejärjestelyyn myöhemmin. Puitejärjestelyn tosiasiallinen laajuus oli jäänyt tarjouspyyntöasiakirjojen perusteella epäselväksi.
  • Korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisussa KHO 2019:84 oli sen sijaan kyse siitä, että yhteishankintayksikön hankinta-asiakirjoissa oli ilmoitettu puitejärjestelyn osapuoliksi merkittävä määrä sellaisia hankintayksiköitä, jotka eivät etukäteen arvioiden ja yhteishankintayksikön aikaisemman kokemuksen perusteella käytä puitejärjestelyä. Tämä ei KHO:n mukaan antanut realistista ja riittävää tietoa puitejärjestelyn laajuudesta ja sen osapuolista.
  • Korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisussa KHO 2024:23 kyse oli siitä, oliko hankintayksiköllä oikeus liittyä puitejärjestelyyn ja tehdä hankintansa puitejärjestelyä käyttäen. Arvioitavana oli, oliko hankintayksikön mahdollisesti hankkima määrä sisältynyt puitejärjestelyn kilpailutuksen hankinta-asiakirjoissa ilmoitettuihin hankintamääriin siten, että hankintayksikkö voi tehdä hankintansa kyseistä puitejärjestelyä käyttäen. Tarjouspyynnössä oli erikseen ilmoitettu hankintaan etukäteen sitoutuneet asiakkaat ja sopimuksesta kiinnostuneeksi ilmoittautuneet asiakkaat sekä niiden volyymiarvot. Kyseistä hankintayksikköä ei ollut ilmoitettu yhdeksi mahdolliseksi asiakkaaksi, eikä sen arvioitua hankintamäärää siten myöskään ollut otettu huomioon ilmoitetussa puitejärjestelyn hankintojen arvioidussa määrässä. Puitejärjestelyn laajuudesta ilmoitetun perusteella hankintayksikkö oli menetellyt hankintasäännösten vastaisesti päättäessään tehdä hankintansa puitejärjestelyä käyttäen. Hankintayksikön vastuulle kuului arvioida, oliko se puitejärjestelyn ehtojen ja puitejärjestelyn laajuudesta ilmoitetun perusteella voinut liittyä puitejärjestelyyn siitä huolimatta, että puitejärjestelyn perustamisvaiheen kilpailuttamisen hankintalain mukaisuudesta oli vastannut yhteishankintayksikkö.
  • Markkinaoikeuden tapauksessa MAO:100/24 oli kyse siitä, voitiinko hankintayksikön katsoa ilmoittaneen puitejärjestelyyn perustuvien hankintojen enimmäismäärä tai enimmäisarvo hankintalainsäädännön mukaisesti, kun se oli ilmoittanut ainoastaan hankinnan ennakoidun arvon. Koska ennakoidun arvon laskemisessa on puitejärjestelyissä käytettävä kaikkien kyseisten puitejärjestelyn keston ajaksi suunniteltujen hankintasopimusten ennakoitua kokonaisarvoa, markkinaoikeus totesi ilmoituksesta samalla käyneen ilmi myös hankintayksikön puitejärjestelyn enimmäisarvo.
  • Puitejärjestelyn laajuuden ilmoittamista on käsitelty myös markkinaoikeuden tapauksessa MAO:539/24. Hankinnan kohteena olleet palvelut oli tarjouspyyntöasiakirjojen mukaan mahdollista tulla yhteishankintayksikön omistaja-asiakkaiden käyttöön. Ainoana tietona näistä omistaja-asiakkaista oli annettu tietty rajattu maantieteellinen sijainti ja omistusosuus hankintayksiköstä. Markkinaoikeus katsoi, että puitejärjestelyn tosiasiallinen laajuus oli jäänyt tarjouspyyntöasiakirjojen perusteella niin epäselväksi, ettei sen perusteella ollut mahdollista antaa vertailukelpoisia tarjouksia, eikä laajuutta ollut ilmoitettu puitejärjestelyjä koskevien oikeusohjeiden mukaisesti.  

Puitejärjestelyn vaikutusten lakkaaminen enimmäisarvon täyttyessä

Hankintayksikön on tärkeää paitsi ilmoittaa puitejärjestelyn enimmäisarvo tai -määrä hankintaa ilmoitettaessa myös seurata arvon tai määrän täyttymistä sopimuskaudella.

  • EU-tuomioistuin on tapauksissa C-216/17, Coopservice ja C‑23/20, Simonsen & Weel A/S todennut, että puitejärjestelyn alkuperäisenä osapuolena oleva hankintaviranomainen voi sitoutua omaan lukuunsa ja muiden selvästi nimettyjen hankintaviranomaisten lukuun vain tiettyyn määrään asti, ja kun tämä määrä on saavutettu, järjestely on menettänyt merkityksensä. 

Käytännössä tämä tarkoittaa, että puitejärjestely raukeaa eikä sen perusteella voi enää tehdä uusia hankintoja. Puitejärjestelyä koskevaa sopimusta ei tarvitse erikseen irtisanoa. Asian voi kuitenkin selvyyden vuoksi huomioida sopimusehdoissa. Lisäksi on yleensä selkeintä ilmoittaa tilanteesta kirjallisesti puitejärjestelytoimittajalle.

Erilaisia puitejärjestelymalleja

Yhden toimittajan puitejärjestely

Yhden toimittajan kanssa tehtyyn puitejärjestelyyn perustuvat hankinnat voidaan tehdä ilman kilpailuttamista, jos puitejärjestelyn ehdot on vahvistettu järjestelyssä. Ehtojen tulee olla osapuolia sitovia. Hinnan osalta vähintään hinnan muodostamista koskevan säännön tulee olla sitova.

Menettely ei käytännössä poikkea hankintasopimuksista, joissa toimitukset on sovittu tapahtuvaksi tilauksen perusteella ennalta sovittujen ehtojen mukaisesti; hankintayksikkö tekee tarjoajalle tilauksen. Puitejärjestelyssä hankintayksikkö voi tarpeen vaatiessa kuitenkin pyytää toimittajaa täsmentämään tai täydentämään kirjallisesti tarjoustaan.

Usean toimittajan puitejärjestely, jossa ehdot on vahvistettu

Useamman toimittajan kanssa tehtyyn puitejärjestelyyn perustuvat hankinnat voidaan tehdä ilman kilpailuttamista, jos kaikki puitejärjestelyn ehdot on vahvistettu järjestelyssä. Ehtojen tulee olla osapuolia sitovia. Hinnan osalta vähintään hinnan muodostamista koskevan säännön tulisi olla sitova.

Hankinnat voidaan toteuttaa esimerkiksi tilauksin kyseisen tavaratyypin osalta parhaan tarjouksen tehneeltä toimittajalta. Jos hankintojen tekeminen perustuu etusija- tai rankingjärjestykseen, on toimittajien välinen järjestys vahvistettava alkuperäisen hankintapäätöksen yhteydessä.

Puitejärjestelyissä, joissa kaikki ehdot on vahvistettu ja joissa puitejärjestelyn tarkoituksena on luonnollisille henkilöille tarkoitettujen tavaroiden tai palvelujen toimittaminen, puitejärjestelyn sisäisissä hankinnoissa voidaan ottaa huomioon kyseisten luonnollisten henkilöiden tarpeet tai valinta. Puitejärjestelyyn perustuviin hankintoihin voidaan siten soveltaa mahdollisuutta tehdä hankinta ilman kilpailutusta, jos puitejärjestelyn ehtojen mukaan hankittavan tavaran tai palvelun käyttäjänä oleva kansalainen tekisi valinnan puitejärjestelyyn otettujen toimittajien välillä.

Tällainen tilanne voisi olla esimerkiksi sosiaali- ja terveyspalveluiden, terveydenhuollon henkilökohtaisten apuvälineiden taikka työvoimakoulutuspalvelujen puitejärjestelyssä, jossa palvelujen asiakkaana oleva luonnollinen henkilö tekisi valinnan hankintayksikön hankintalain mukaisesti puitejärjestelyyn valitsemista tarjoajista. Kyseistä ehtoa ei kuitenkaan voida soveltaa hankintayksikön henkilöstöön kuuluvien luonnollisten henkilöiden kuten viranhaltijoiden tai virkamiesten suorittamaa valintaa, vaikka hankinnan kohteena oleva tavara tai palvelu olisi tarkoitettu heidän käyttöönsä.

Usean toimittajan puitejärjestely, jossa ehdoista ei ole sovittu

Jos kaikkia puitejärjestelyn ehtoja ei ole usean toimittajan kanssa tehdyssä järjestelyssä vahvistettu, kilpailutetaan hankinnat puitejärjestelyyn otettujen toimittajien kesken puitejärjestelyn ja tarvittaessa tarjouspyynnön ehtojen mukaisesti. 

Hankintayksikön on puitejärjestelyyn perustuvien hankintojen kilpailuttamisessa pyydettävä kirjallinen tarjous puitejärjestelyyn valituilta toimittajilta. 

  • Esimerkiksi tapauksessa MAO:24/21 hankintayksikkö oli menetellyt hankintasäännösten vastaisesti, kun se ei ollut tehnyt usean toimittajan puitejärjestelyyn perustuvaa hankintaa kilpailuttamalla puitejärjestelyyn valitut toimittajat. Ks. myös MAO:61/21.
  • Markkinaoikeuden tapauksessa MAO:H391/2022 hankintayksikkö oli menetellyt hankintasäännösten vastaisesti tarjouspyynnön ehtoja asettaessaan, kun ehdot olivat olleet omiaan antamaan hankintayksikölle käytännössä rajoittamattoman harkintavallan tilattavan tuotteen toimittajan valinnassa. Puitejärjestelyyn valintaa koskevien tietojen ja valinnan perusteena olevia tarjouksia koskevien tietojen on oltava siten tarkasti määriteltyjä, että tarjoajat voivat tietää, millä ehdoilla ne voivat tulla valituksi puitejärjestelyyn hankintayksikön ilmoittamien toimittajamäärien puitteissa. Tarjouspyynnössä ei ollut määritetty hankintasäännösten mukaisia ehtoja sille, miten puitesopimustoimittajat oli tarkoitus valita sopimuskauden aikana tehtävissä hankinnoissa. Tarjouspyyntöasiakirjoista ei ollut käynyt ilmi, mitä tarjouspyynnössä oli tarkoitettu sillä, että tilaajalla oli oikeus huomioida tuotteen soveltuvuus kulloiseenkin käyttötarkoitukseen tai sillä, että nettohinnaston osalta tilaajalla oli ollut oikeus valita tuoteperheeseen soveltuvin edullisin tuote.
  • Aihetta on käsitelty myös tapauksessa MAO:H251/2022.

Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan tarjouspyynnössä, eli niin sanotussa kevennetyssä kilpailutuksessa tai minikilpailutuksessa, voidaan hankinnan kohdetta ja menettelyn ehtoja täsmentää, kunhan tämä ei johda puitejärjestelyn olennaisiin muutoksiin.

Hankintayksikön on määrättävä tarjousaika, jonka on oltava riittävä ottaen huomioon hankinnan monimutkaisuus ja tarjousten tekemisen edellyttämä aika. Tarjoukset on annettava kirjallisesti ja niiden sisältö on pidettävä luottamuksellisena tarjousajan päättymiseen saakka. Hankintayksikön on valittava paras tarjous noudattaen tarjouspyynnössä esitettyjä kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteita ja mahdollisia vertailuperusteita, joiden ei tarvitse olla samoja kuin puitejärjestelyä koskevassa tarjouskilpailussa. Puitejärjestelyn sisällä tehtävistä ns. minikisoista ei tarvitse enää erikseen ilmoittaa.

Usean toimittajan puitejärjestely, jossa osa ehdoista on vahvistettu ja osa ei

Jos hankintayksikkö on tehnyt puitejärjestelyn usean toimittajan kanssa, on mahdollista tehdä myös yhdistelmä vahvistetuista ehdoista ja vahvistamattomista ehdoista. Tällöin osa puitejärjestelyyn perustuvista hankinnoista voidaan tehdä ilman kilpailuttamista valitsemalla toimittaja noudattamalla puitejärjestelyn ehtoja ja järjestelyyn perustuvien hankintojen tarjoajien valintaa määrittäviä puolueettomia ehtoja. Vastaavasti osa puitejärjestelyyn perustuvista hankinnoista voidaan tehdä kilpailuttamalla puitejärjestelyyn perustuvat hankinnat minikisoina.

Puitejärjestelyn tarjouspyynnössä on esittävä perusteet, joiden mukaisesti ratkaistaan puitejärjestelyn sisäisten hankintojen tekemisen tapa. Tällainen hybridimalli voi olla käyttökelpoinen tilanteissa, joissa osa puitejärjestelyn tuotteista on sellaisia, joiden hinnat vaihtelevat lähes päivittäin ja osan hinnat pysyttelevät lähes samoina koko puitejärjestelyn keston aikana. Näin voi olla esimerkiksi lentoreittien osalta.

Lisää aiheesta

Neuvontayksikön verkkopalvelussa