
Palvelemme hankintayksiköitä julkisten hankintojen menettely- ja hankintalain soveltamiskysymyksissä.
Suosittelemme käyttämään ensisijaisesti palvelusähköpostiamme.
Toimittajalla on mahdollisuus poistaa poissulkemisperusteista ilmenevät epäilyt ja riskit hankintasopimuksen asianmukaisen toteuttamisen osalta esittämällä korjaavia toimenpiteitä.
Ehdokkaalla tai tarjoajalla, jota rasittaa pakollinen tai harkinnanvarainen poissulkemisperuste, on oikeus esittää hankintayksikölle näyttöä luotettavuudestaan. Jos hankintayksikkö katsoo näytön ja luotettavuuden riittäväksi, se ei saa sulkea kyseistä ehdokasta tai tarjoajaa pois tarjouskilpailusta.
Hankintalain sanamuodon mukaan hankintayksiköllä ei ole velvollisuutta vaatia tai pyytää näyttöä luotettavuudesta. Markkinaoikeus ja EU-tuomioistuin ovat kuitenkin oikeuskäytännössään katsoneet hankintayksikön velvollisuudeksi ainakin ilmoittaa aikeestaan sulkea tarjoaja pois hankintamenettelystä ennen poissulkemista koskevan päätöksen tekemistä. Tässä yhteydessä on suositeltavaa myös kuulla tarjoajaa sen mahdollisista korjaavista toimenpiteistä. Toimintatapa perustuu avoimuusperiaatteeseen.
Euroopan Unionin tuomioistuimen tuomion C-267/18 Delta Antrepriză de Construcţii şi Montaj 93 (kohta 37) mukaan tarjoajalle tulee varata tilaisuus esittää selvitystä korjaavista toimenpiteistään osoittaakseen luotettavuutensa ja osallistuakseen hankintamenettelyihin ennen kuin hankintayksikkö tekee päätöksen tarjoajan sulkemisesta pois tarjouskilpailusta.
Korjaavia toimenpiteitä on syytä käyttää ja arvioida hankintamenettelyn aikana. Hankintayksikön olisikin syytä pyytää ehdokasta tai tarjoajaa esittämään korjaavat toimenpiteet tarjouksen jättämisen yhteydessä. Jos näin ei tehdä, on hankintayksikön suositeltavaa ilmaista tarjoajalle epäilyksensä tai havaintonsa tarjoajan poissulkemisen edellytyksistä heti kuin mahdollista ja pyytää tarjoajaa esittämään näkemyksensä asiasta ennen lopullisen päätöksen tekemistä.
Markkinaoikeus on useassa ratkaisussaan arvioinut hankintayksikön menettelyn virheelliseksi, kun hankintayksikkö ei ole varannut valittajalle ennen tämän sulkemista tarjouskilpailusta tilaisuutta esittää selvitystä korjaavista toimenpiteistä. Menettely on katsottu virheelliseksi esimerkiksi tapauksissa MAO:549/20, MAO:469/20, MAO:67/24 ja MAO:H322/21.
Luotettavuuden osoittamiseksi tarjoaja tai ehdokas voi esittää näyttöä sellaisista toimenpiteistä, joilla on tarkoitus korjata rikosten tai virheiden seuraukset ja näin estää poissulkemisperusteissa tarkoitetun toiminnan toistuminen.
Toimenpiteet voivat olla erityisesti henkilöstöä ja organisaatiota koskevia toimenpiteitä, kuten
Näyttöä voitaisiin esittää myös siitä, että ehdokas tai tarjoaja on maksanut tai sitoutunut maksamaan korvauksen kaikista vahingoista, joita rangaistavasta teosta tai virheestä on aiheutunut taikka selvittänyt tosiasiat ja olosuhteet kattavasti toimimalla aktiivisesti yhteistyössä tutkintaviranomaisten kanssa. Kyseeseen voisi tulla edelleen kilpailulain (948/2011) 14 §:ssä tarkoitettu tilanne, jossa kilpailunrajoitukseen osallistunut elinkeinonharjoittaja toimittaa tietoja tai todisteita, joiden perusteella Kilpailu- ja kuluttajavirasto voi toimittaa kilpailulain 35 tai 36 §:ssä tarkoitetun tarkastuksen tai joiden perusteella Kilpailu- ja kuluttajavirasto voi todeta Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen rikkomisen.
Ehdokasta tai tarjoajaa ei saisi enää sulkea pois poissulkemisperusteiden nojalla, jos tällaisilla toimenpiteillä saadaan riittävät takeet sen luotettavuudesta.
Ehdokkaan tai tarjoajan toteuttamat korjaavat toimenpiteet on arvioitava ottaen huomioon rangaistavan teon, virheen tai laiminlyönnin vakavuus sekä niihin liittyvät olosuhteet. Kyseessä on kokonaisarviointi, jossa otetaan huomioon muun muassa yllä mainittuja tekijöitä.
Jos ehdokkaalla tai tarjoajalla on verojen maksamista koskeva maksusuunnitelma, tämä olisi riittävä osoitus myös asiaa koskevista korjaavista toimenpiteistä.
Jos hankintayksikkö pitää korjaavia toimenpiteitä riittämättöminä, tarjoajan on saatava tästä perusteltu päätös.
Palvelemme hankintayksiköitä julkisten hankintojen menettely- ja hankintalain soveltamiskysymyksissä.
Suosittelemme käyttämään ensisijaisesti palvelusähköpostiamme.