Soveltuvuus

Tarjouskilpailuun osallistuminen ryhmittymänä ja muiden yksiköiden voimavarojen käyttö

Toimittajat saavat tehdä tarjouksia tai ilmoittautua ehdokkaaksi ryhmittymänä. Ryhmittymillä tarkoitetaan toimittajien yhteistyötä hankintasopimuksen saamiseksi. Ryhmittymä voi olla esimerkiksi tilapäinen yhteenliittymä. Mikäli ryhmittymä ei käytä sen ulkopuolella olevien tahojen voimavaroja, ryhmittymällä itsellään on kokonaisuudessaan oltava tarjouspyyntöasiakirjoissa vaaditut voimavarat.

Ryhmittymiä voidaan käyttää erityisesti mittavissa, eri alojen ammattitaitoa tai resursseja edellyttävissä hankinnoissa, kuten laajoissa rahoitusta edellyttävissä rakennushankkeissa. Ryhmittymänä tarjoaminen voi mahdollistaa myös pienten yritysten yhteisen pääsyn laajempiin hankintoihin.

Tarjoajien tulee huomioida kilpailulain säännökset kilpailijoiden välisestä yhteistyöstä. Kapasiteetiltaan suurten kilpailevien yritysten yhteistarjouksessa voi olla vaarana, että kielletyn kilpailunrajoituksen tunnusmerkistö täyttyy, jos yritysten kapasiteetti olisi riittänyt yksinkin tarjouksen tekemiseen.

Ryhmittymän oikeudellinen muoto

Hankintayksikkö ei saa edellyttää ehdokkaiden tai tarjoajien ryhmittymältä tiettyä oikeudellista muotoa tarjouksen tai osallistumishakemuksen tekemistä varten. Ryhmittymältä voidaan kuitenkin edellyttää tiettyä oikeudellista muotoa sopimusaikana, jos se on tarpeen hankintasopimuksen asianmukaiseksi toteuttamiseksi. Siten hankinnan sitä edellyttäessä, hankintayksikkö voi edellyttää ryhmittymän toimivan esimerkiksi osakeyhtiönä taloudellisiin ja oikeudellisiin velvoitteisiin ja vastuisiin liittyvien tekijöiden vuoksi. 

Ryhmittymälle asetetut vaatimukset

Ryhmittymien toteuttamat hankintasopimukset saattavat edellyttää sellaisten ehtojen asettamista, joita ei sovelleta yksittäisiin osallistujiin. Hankintayksikkö voi hankintailmoituksessa tai tarjouspyynnössä ilmoittaa, miten ehdokkaiden ja tarjoajien on yhdessä ryhmittymänä täytettävä vaatimukset taloudellisesta ja rahoituksellisesta tilanteesta tai teknisestä suorituskyvystä ja ammatillisesta pätevyydestä taikka hankintasopimuksen erityisehdot.

Asetettujen ehtojen on oltava objektiivisesti perusteltuja ja oikeasuhteisia, ja niitä voi olla esimerkiksi vaatimus nimetä yhteinen edustaja tai johtava kumppani hankintamenettelyä varten taikka tietojen vaatiminen niiden muodostamisesta.

Soveltuvuusvaatimusten tulee täyttyä ryhmittymän tarjouksessa tarjouspyynnössä edellytetysti. Esimerkiksi tapauksessa MAO:66/23 hankintayksikkö oli saanut sulkea ryhmittymän pois tarjouskilpailusta, kun se ei ollut ilmoittanut ryhmittymän jäsenen osalta soveltuvuusvaatimusten täyttymistä ESPD-lomakkeella. Soveltuvuusvaatimus oli koskenut jokaista ryhmittymän jäsentä. 

Muiden yksiköiden voimavaroihin vetoaminen

Ryhmittymänä tarjoamisesta on erotettava tarjoaminen muiden yksiköiden voimavaroihin tukeutuen. Ehdokas tai tarjoaja voi käyttää hankinnan toteuttamiseen muiden yksiköiden voimavaroja riippumatta niiden välisten suhteiden oikeudellisesta luonteesta. Myös ryhmittymä voi käyttää hankinnan toteuttamiseen muiden yksiköiden voimavaroja.

Muiden yksiköiden voimavaroja voivat olla esimerkiksi tarjouskilpailuun osallistuvan yrityksen omistajayritysten, samaan konserniin kuuluvien yritysten taikka yrityksen kumppanuusyritysten taloudelliset tai tekniset voimavarat.

Muiden yksiköiden henkilöstön pätevyyteen ja kokemukseen liittyviä voimavaroja voidaan käyttää hyväksi vain, jos kyseiset muut yksiköt suorittavat hankinnan kohteena olevat rakennusurakat tai palvelut taikka osan niistä.

Esimerkiksi tapauksessa KHO:2019:144 hankintayksikkö sai sulkea tarjoajan pois tarjouskilpailusta, koska sen referenssit toteuttaneet yritykset eivät hankinnan osallistumishakemuksen perusteella osallistuneet palvelujen tuottamiseen, eikä tarjoajan ilmoittamia referenssejä siksi voitu ottaa huomioon soveltuvuusvaatimusten täyttymisen arvioinnissa. Ratkaisun mukaan olisi ehdokkaiden ja tarjoajien tasapuolisen kohtelun vastaista, jos referenssejä koskevat vähimmäisvaatimukset voisi täyttää sellaisen yhtiön avulla, joka ei osallistu hankinnan kohteena olevien palvelujen tuottamiseen.

Näyttövelvollisuus hankintayksikön esittämien taloudelliseen ja rahoitukselliseen tilanteeseen sekä tekniseen ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvien sekä muiden vaatimusten täyttämisestä on siihen vetoavalla ehdokkaalla, tarjoajalla tai niiden ryhmittymällä. Näyttönä voidaan käyttää esimerkiksi yritysten välisiä sopimuksia tai muita sitoumuksia, joilla osoitetaan, että vaaditut edellytykset täyttävät voimavarat ovat ehdokkaiden tai tarjoajien taikka ryhmittymän käytettävissä. Esimerkiksi tapauksessa MAO:17/25 markkinaoikeus on korostanut, että hankintasäännökset eivät ole esteenä sille, että selvitykseksi ja näytöksi voimavara-alihankinnasta voitaisiin hyväksyä myös muuta selvitystä ja näyttöä kuin allekirjoitettu sopimus tai sitoumus. Hankintayksikön tulisi arvioida näytön riittävyys vaatimusten täyttymisestä.

Toimittajan korvaaminen

Hankintayksikön tulee vaatia ehdokasta tai tarjoajaa korvaamaan sellainen toimittaja, jonka voimavaroja se käyttää hyväkseen, jos kyseistä toimittajaa koskee pakollinen poissulkemisperuste tai jos toimittaja ei täytä hankintayksikön asettamia soveltuvuusvaatimuksia.

Hankintayksikkö voi vaatia ehdokasta tai tarjoajaa korvaamaan toimittajan, jota koskee harkinnanvarainen poissulkemisperuste.

Jos ehdokas tai tarjoaja ei korvaisi alihankkijaa hankintayksikön vaatimusten mukaisesti, hankintayksikkö voisi sulkea ehdokkaan tai tarjoajan tarjouskilpailun ulkopuolelle.

Yhteisvastuu

Jos ehdokas tai tarjoaja käyttää hyväkseen muiden yksiköiden voimavaroja taloudellista ja rahoituksellista tilannetta koskevien vaatimusten täyttämiseksi, hankintayksikkö voi edellyttää, että ehdokas tai tarjoaja ja kyseiset muut yksiköt ovat yhdessä vastuussa hankintasopimuksen toteuttamisesta.

Lisää aiheesta

Lisää oikeuskäytäntöä

  • Markkinaoikeuden tapauksessa MAO:H266/22 hankintayksikkö oli sallitusti sulkenut valittajan tarjouksen tarjouskilpailusta voimavara-alihankkijoiden kokonaan puuttuneiden ESPD-lomakkeiden vuoksi. Tarjouspyynnössä oli todettu, että myös nimetyistä alihankkijoista on toimitettava selvitykset. Tarjoaja ei kuitenkaan ollut toimittanut ESPD-lomaketta tai muuta tietoa yksiköstä, jonka voimavaroihin tarjoaja vetosi. Vaikka tarjouspyynnössä ESPD:n voimavarojen hyväksi käyttämistä koskevassa kohdassa ei ollut mainittu sanaa ”alihankkija”, oli kuitenkin selvää, että kohdassa oli ilmoitettava myös muut toimijat kuin tarjoaja, joiden voimavaroihin tarjoaja vetoaa täyttääkseen soveltuvuusvaatimukset. Kokonaan puuttunut ESPD-lomake on ollut olennainen puute ja näin myös tarjous on ollut tarjouspyynnön vastainen.
  • Markkinaoikeuden tapauksessa MAO:502/23 hankintayksikkö oli lainvastaisesti hylännyt valittajan osallistumishakemuksen sillä perusteella, että valittaja ei ollut sen toimittamallaan aiesopimuksella osoittanut sen alihankkijan voimavarojen olevan valittajan käytettävissä koko hankinnan sopimuskauden ajan. Kyseessä oli kilpailullinen neuvottelumenettely. Osallistumishakemuksia jätettäessä ehdokkaiden tiedossa ei markkinaoikeuden mukaan ole voinut olla se, millaisesta ratkaisusta hankintayksikkö tulee pyytämään tarjouksia ja mitä vähimmäisvaatimuksia ja vertailuperusteita asetetaan. Markkinaoikeus katsoi, että valittajan esittämän aiesopimuksen perusteella oli riittävällä tavalla käynyt ilmi, että valittajan alihankkijan referenssitoimituksella osoitettu kokemus ja osaaminen ovat valittajan käytettävissä koko hankinnan sopimuskauden ajan. Valittajalta ei voitu edellyttää, että se olisi sopinut alihankkijansa kanssa huomattavasti yksityiskohtaisemmin hankinnan toteuttamisesta vielä osallistumishakemuksen jättöhetkellä.
  • MAO:388/18
    Huom. Kyseessä on sote-hankinta.
  • KHO:2015:64
    Huom. Kyseessä on sote-hankinta.

Muualla verkossa

Tarjouskilpailuun osallistumisesta ryhmittymänä ja muiden yksiköiden voimavarojen käytöstä käsiteltiin Case-keskiviikossa 15.5.2024.