Muutoksenhaku

Muutoksenhakuaika

Jollei hankintalaissa toisin säädetä, valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun tarjoaja on saanut tiedon hankintaa koskevasta päätöksestä valitusosoituksineen. Valitusaika lähtee kulumaan tiedoksiantopäivää seuraavasta päivästä. Tiedoksiantopäivää ei siten lasketa valitusaikaan.

Jos hankintayksikkö on tehnyt hankintapäätöksen jälkeen puitejärjestelyn tai dynaamisen hankintajärjestelmän sisällä hankintasopimuksen noudattamatta odotusaikaa, valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa siitä, kun tarjoaja on saanut tiedon päätöksestä valitusosoituksineen.

Jos hankintayksikkö on toimittanut julkaistavaksi kansallisen tai EU-tasoisen suorahankintailmoituksen tai sopimusmuutosta koskevan ilmoituksen, valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa ilmoituksen julkaisemisesta. Jollei edellä tarkoitettua ilmoitusta ole julkaistu, suorahankintaa koskeva valitus on tehtävä:

  1. 30 päivän kuluessa siitä, kun suorahankinnasta on julkaistu jälki-ilmoitus Euroopan unionin virallisessa lehdessä; tai
  2. kuuden kuukauden kuluessa siitä, kun hankintasopimus on tehty.

Valitus markkinaoikeudelle on tehtävä viimeistään kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen. Tämä muutoksenhakua koskeva enimmäismääräaika ei tulisi kuitenkaan sovellettavaksi tilanteessa, jossa hankintapäätöstä tai valitusosoitusta ei olisi lainkaan annettu tiedoksi tarjouskilpailuun osallistuneelle. Tällaisessa tilanteessa asianosaisen valitusaika ei ala kulua ollenkaan.

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle

Valittajan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun valitus toimitetaan markkinaoikeudelle. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikön ilmoittamaan osoitteeseen. Ilmoitusvelvoitteen noudattaminen ei kuitenkaan ole hankintaa koskevan valituksen tutkimisen edellytys eikä ilmoitusvelvoitteen laiminlyöntiä ole muutoinkaan erikseen sanktioitu. Markkinaoikeus ylläpitää intenetsivuillaan mahdollisimman kattavaa ja ajantasaista luetteloa markkinaoikeudessa vireille tulleista hankinta-asioista.

Lisää aiheesta

Neuvontayksikön verkkopalvelussa

Muualla verkossa

Markkinaoikeus

Oikeuskäytäntöä

  • Korkeimman hallinto-oikeuden tapauksessa KHO:2024:118 oli kyse siitä, oliko valittajalle toimitettu valitusosoitus puutteellinen siitä syystä, että siinä ei ollut mainittu markkinaoikeuden aukioloaikaa. Valittajan valitus oli saapunut markkinaoikeuteen muutoksenhakuajan viimeisenä päivänä klo. 16.16. Valittajalle oli toimitettu valitusosoitus, jossa mm. todettu, että valitus on toimitettava viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä. Korkeimman hallinto-oikeuden mukaan valitusosoituksessa ei ole tarvinnut erikseen ilmoittaa sitä kellonaikaa, milloin valitus on viimeistään tullut toimittaa markkinaoikeuteen. Aukioloasetuksen kumoamisen jälkeen valtion palveluiden saatavuuden ja toimintojen sijoittamisen perusteista annetun lain 5 a §:n 4 momentissa on tuomioistuimia koskien säädetty, että asiakirjojen vastaanottaminen on järjestettävä siten, että asian vireillepanemiselle säädettyä määräaikaa voidaan noudattaa kello 8.00–16.15. Näin ollen mainitussa laissa on säädetty se aika, jona tuomioistuimen on oltava auki asian vireillepanemisesta varten. Valitus jätettiin myöhässä saapuneena tutkimatta.
  • Korkein hallinto-oikeus on todennut (muu päätös 3715/2018), että hankintaoikaisun vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on hankintalain nojalla oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.
  • Päätöksessään KHO:2017:52 korkein hallinto-oikeus on käsitellyt kuuden kuukauden valitusajan laskemista tapauksessa, jossa valitusosoitus oli ollut olennaisesti puutteellinen.
  • Päätöksessä KHO:2013:108 korkein hallinto-oikeus tarkasteli hankintapäätöksen väitettyä olennaista puuttellisuutta. Korkeimman hallinto-oikeuden katsottua, toisin kuin markkinaoikeus oli katsonut, että päätös ei ollut ollut olennaisesti puutteellinen, oli valitus saapunut myöhässä ja tullut jättää tutkimatta.