Kriteeripankki on vastuullisia hankintoja tekevien paras kaveri
Julkiset hankinnat - siinäpä vasta työmaata kerrakseen! Hankinnat eivät synny itsestään, vaan vaativat monenlaista osaamista, eivät vähiten lukuisten vastuullisuuskriteerien tuntemista.
Onneksi hankkijoiden moneen pulmaan on yksinkertainen ratkaisu, nimittäin Kriteeripankki.fi, joka toimii pelastusrenkaana hankintojen suunnittelussa. Palvelu on suunniteltu helpottamaan vastuullisuuden huomioimista arjen hankintojen toteuttamisessa.
Satoja vastuullisuuskriteerejä eri kategorioista
Palvelu tarjoaa lähes 450 vastuullisuuskriteeriä kahdeksaan eri tuote- ja palvelukategoriaan. Vastuullisuustavoitteitakin on listattuna 18. Kategorioita on aina rakentamisesta työvaatteisiin ja ICT-laitteista elintarvikkeisiin.
Kriteeripankista hankkija voi kopioida ja liittää hankintaan sopivimmat valmiit kriteerit tarjouspyyntöön. Kriteerit eivät ole tuulesta temmattuja. Ne on kehitetty yhteistyössä tarjoajien kanssa, jotta ne vastaavat markkinatilannetta.
Miten kriteeripankki käytännössä toimii?
Jos haluat hankkijana varmistaa, että tekemissäsi hankinnoissa vastuullisuus toteutuu vaikuttavuusperusteisesti - eli keskitytään siihen, mihin oikeasti voidaan vaikuttaa - kriteeripankki on erinomainen apuri suunnitteluun.
Esimerkiksi kestäviä ruokahankintoja tehdessä voit kurkata kriteeripankista, millaisiin hankintoihin on olemassa vastuullisuuskriteereitä ja mihin vastuullisuustavoitteisiin ne vaikuttavat. Jokaisen kriteerin yhteydessä on kuvaus siihen liittyvästä kestävyysteemasta. Teemoja ovat esimerkiksi ravitsemuslaatu, luonnon monimuotoisuus, vähähiilisyys ja aluetalous. Pelkästään ruokapalveluihin liittyviä kriteerejä löytyy 53 kappaletta.
Kriteeripankki antaa myös hyvin kattavan kuvauksen siitä, miksi juuri kyseinen kriteeri voi olla hyödyllinen, sillä se tarjoaa tietoa tuoteryhmien merkittävistä vastuullisuusvaikutuksista.
Kriteeripankki tarjoaa perustan – lopputuloksen teet sinä
Kriteeripankissa on sekä helposti sovellettavia kriteerejä että edelläkävijätason vaihtoehtoja, jotka haastavat markkinoita. Haastavampien kriteerien kanssa tulee kuitenkin olla tarkkana, ja harkita tapauskohtaisesti, pysyykö kilpailu avoimena.
Esimerkiksi ruokapalveluhankinnoissa on kriteeri pääruokien kasvisruokavaihtoehtojen osuudelle. Sen tavoitteena on edistää ravitsemuksellisuutta, ekologista kestävyyttä, ilmastokestävyyttä ja luonnon monimuotoisuutta. Edelläkävijätason suositus kasvisruokien osuudelle on 50 %, kun taas perustasolla suositus on 30 %.
Houkuttelevaa olisi kopioida suora kriteerilistaus pankista, mutta ehdotusten edessä kannattaa pysähtyä. Pankin tarkoitus ei ole suositella tai priorisoida kriteerejä hankintaasi. Kriteeripankki tarjoaa pohjan, jota soveltamalla pääset eteenpäin kilpailutusvaiheeseen.
Lyhyesti sanottuna: Kriteeripankki tekee vastuullisten hankintojen suunnittelusta huomattavasti helpompaa. Ja mikä parasta, maksuttomasti!
Vastuullisten julkisten hankintojen kriteeripankkia ylläpitää ja kehittää Motiva Oy. Ylläpitoa rahoittaa Hankinta-Suomi.
Kirjoittaja:
Elina Silvola
kestävien hankintojen asiantuntija
Motiva Oy